In de spotlight: slagwerker Jord Spruyt

Terug naar vorige pagina

Sinds dit jaar is Jord een van de slagwerkers van het AJO. Muziek maken is hem met de paplepel ingegoten want de hele familie musiceert. Jord wil graag naar het conservatorium, is dat gelukt? We stelden deze en nog acht andere vragen aan de bevlogen slagwerker.

Hi Jord, sinds wanneer ben jij muziek gaan spelen?
Ik ben op mijn zevende begonnen met drums. Daarvoor was ik aan het trommelen en dat soort dingen.

Kom je uit een muzikaal nest?
Mijn ouders zijn amateur muzikanten. Mijn vader is bariton en mijn moeder speelt tenor hoorn. Maar ook mijn opa en oma en mijn drie ooms maken muziek. Ja, dus wel een muzikale familie.

Er zijn zoveel soorten slagwerkinstrumenten. Kun je ons een beetje uitleggen hoe het werkt?
Je hebt melodische slaginstrumenten als marimba, xylofoon en vibrafoon, ongestemd slagwerk als trom en bekkens en de pauken.

Wat vind jij het leukst?
Ik vind melodisch slagwerk en de pauken het leukst. Het is interessant en op melodische instrumenten kun je echt liedjes spelen. Pauken hebben een belangrijke, dragende rol in een symfonieorkest. Er zit een toonhoogte in en met pauken kun je mengen, krijg je een warme klankkleur, dat is heel uitdagend. Het is gaaf. Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen.

Als je bijvoorbeeld trommelt, dat valt altijd heel erg op. Dat is een hele andere klank dan bijvoorbeeld strijkers. Het is de kunst om het goed strak te krijgen. En qua klankkleur is het toch wel minder dan met pauken. Je kan namelijk niet veel veranderen aan de klank. Bij de pauken kan dat wel, bijvoorbeeld door de stokkeuze of de manier van spelen. Met de marimba kun je weer mooie solo’s spelen en dat vindt het publiek weer leuk.

Sinds wanneer speel je in een orkest?
Ik speel sinds dit jaar bij het AJO. We spelen met drie vaste slagwerkers. Lotje, Gerben en ik verdelen onderling wie wat speelt. Lotje doet voor dit jaar de pauken, Gerben de trommels en ik melodisch. Daarnaast speel ik nog bij Brassband Amersfoort en fanfare Sint Caecilia Hoogland. Bij de Brassband spelen we ook met drie slagwerkers. Alle drie kunnen we eigenlijk alles, dus we kijken gewoon wie wat wil spelen, wat je leuk vindt. En sinds deze maand speel ik ook bij het Jeugdorkest Nederland.

Nu hebben we gehoord dat je naar het conservatorium wil, is dat gelukt?
Dit jaar heb ik het voorbereidend jaar op het conservatorium in Den Haag gevolgd. Samen met vier anderen heb ik auditie gedaan. Er zijn er vier aangenomen en daar ben ik er een van!

Welke muzikant zou je een dagje willen zijn?
Ja, dat is een moeilijke vraag. Er zijn wel hele goede slagwerkers en slagwerk is heel breed. Bijvoorbeeld de Japanse Keiko Abe. Zij staat bekend als de grondlegger van het hedendaagse marimbaspel. Ik weet niet of ik iemand zou willen zijn. Ik zie ze wel als voorbeeld waarvan je veel kunt leren.

Welke stukken staan nog op je bucketlist?
Ik heb een hele waslijst aan wat ik zou willen spelen. Brahms 1 en dan wel op de pauken. Shostakovich, ook vet. De Symphonic Dances van Ragmaninoff, geweldig. De Planets van Holst, die kan ik er nu van afstrepen die speelde we met het AJO vorige maand in het Concertgebouw.

Waar sta je over vijf jaar?
Ik hoop dat ik dan begin aan mijn master slagwerk. Ik weet nog niet of ik die in Den Haag wil gaan doen of in het buitenland. Ik denk dat ik het liefst naar Amerika of Duitsland ga. Dit zijn landen waar muziek bloeit. Er zijn heel goede conservatoria, waar je veel kan leren. Daarnaast is het land groter en zijn er veel orkesten. De kans dat je daar een baan vindt is groter!

Gelukkig kunnen we Jord binnenkort weer in actie zien voor het AJO. Klik hier voor alle concerten van het AJO.

Meer Jord

Foto’s: Jord